Δυτικός Προαστιακός Θεσσαλονίκης: Νέοι Ορίζοντες για την Πόλη
Στις ράγες επιχειρεί να επανέλθει ο Δυτικός Προαστιακός Θεσσαλονίκης, με στόχο τη σύνδεση των δυτικών προαστίων της πόλης με το κέντρο και άλλες πολυσύχναστες περιοχές. Το έργο αυτό προορίζεται να εξυπηρετήσει χιλιάδες πολίτες, κυρίως φοιτητές στη Σίνδο και εργαζόμενους στη Βιομηχανική Περιοχή, ανοίγοντας νέα πεδία ανάπτυξης για το δυτικό τμήμα του νομού.
Η εκτέλεση του έργου, που φαίνεται να επιταχύνεται τις τελευταίες ημέρες, αναμένεται να προσφέρει σημαντική ανακούφιση από την κυκλοφοριακή συμφόρηση στα δυτικά, φέρνοντας πιο κοντά το σύνολο της Θεσσαλονίκης, ενώ θα λειτουργήσει και ως παράγοντας ενίσχυσης της αγοράς ακινήτων, προχωρώντας σε αναβάθμιση της Δυτικής Θεσσαλονίκης σε διάφορα επίπεδα.
Η εύκολη πρόσβαση στο κέντρο ενισχύει το ενδιαφέρον των επενδυτών για την ανάπτυξη οικιστικών έργων, γραφείων ή την απόκτηση και ανακαίνιση ακινήτων, τα οποία θα μπορούσαν να διατεθούν είτε για μακροχρόνιες είτε για βραχυχρόνιες μισθώσεις. Μάλιστα, οι αυξημένες τιμές ενοικίασης και πώλησης στο κέντρο ενδέχεται να ωθήσουν κάποιους πολίτες να εξετάσουν την αγορά ή ενοικίαση ακινήτων σε περιοχές δυτικά της πόλης, όπου οι τιμές παραμένουν πιο προσιτές, αν και πιθανώς για περιορισμένο χρονικό διάστημα.
Λειτουργία του Προαστιακού Σιδηρόδρομου
Ο Δυτικός Προαστιακός Σιδηρόδρομος Θεσσαλονίκης θα ξεκινά από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, δημιουργώντας έναν κεντρικό συγκοινωνιακό κόμβο μέσω της σύνδεσης με το Μετρό. Ο στόχος είναι να εξυπηρετήσει τη ροή φοιτητών και εργαζομένων στο ΔΙΠΑΕ, καθώς και περισσότερους από 20.000 επαγγελματίες στη Βιομηχανική Περιοχή Σίνδου.
Η διαδρομή θα περιλαμβάνει στάσεις σε Μενεμένη, Επτανήσου και Κορδελιό, και ακολούθως θα διαχωρίζεται σε δύο βραχίονες: ο πρώτος θα κατευθύνεται προς Σίνδο, ενώ ο δεύτερος προς Διαβατά και Αγχίαλο. Υπάρχουν σχέδια για μελλοντική επέκταση προς Άγιο Αθανάσιο και Γέφυρα, προκειμένου να εξυπηρετηθούν και οι κάτοικοι των δήμων Δέλτα και Χαλκηδόνας. Ωστόσο, η επιβεβαίωση των σταθμών μπορεί να αλλάξει κατά τη διάρκεια της διαδικασίας κατασκευής, καθώς κρίσιμη είναι η σύνδεση με τα ΚΤΕΛ.
Σχέδιο Σιδηροδρομικής Σύνδεσης και Χρονοδιάγραμμα
Η ανάπτυξη του Δυτικού Προαστιακού συνδυάζεται με τη σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ με το εθνικό δίκτυο, με προϋπολογισμό άνω των 50 εκατ. ευρώ σύμφωνα με τα παλιά δεδομένα. Ενδεχόμενες αυξήσεις στο κόστος των κατασκευών ενδέχεται να φτάσουν τα 60 εκατ. ευρώ με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ για την περίοδο 2021-2027. Το κόστος του Δυτικού Προαστιακού Θεσσαλονίκης εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε πάνω από 20 εκατ. ευρώ, με μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας να είναι έτοιμες να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό που θα προκηρυχθεί τον Οκτώβριο.
Με τις κατασκευαστικές εργασίες προγραμματισμένες να ξεκινήσουν την άνοιξη του 2026, τα αποτελέσματα εξαρτώνται από τη διαχείριση ενδεχόμενων νομικών προσφυγών και άλλων καθυστερήσεων. Ωστόσο, το έργο αυτό ορίζεται ως προτεραιότητα και επιδιώκει να ενσωματωθεί στο υπό εξέλιξη δίκτυο του Μετρό Θεσσαλονίκης, υλοποιώντας τη δημιουργία νέων σιδηροδρομικών σταθμών, αποβάθρων και οδικών έργων για τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας.
Το έργο πατάει σε ήδη υπάρχουσες σιδηροδρομικές γραμμές, κάτι που θα μπορούσε να διευκολύνει τη διαδικασία, αν και η ακριβής τροχιά ανάπτυξής του παραμένει αβέβαιη.
Ορατότητα και Προοπτικές Ανάπτυξης Μέχρι το 2029
Αν όλα κυλήσουν ομαλά, η ολοκλήρωση του Δυτικού Προαστιακού αναμένεται το 2029, αν και μιλώντας για την ελληνική πραγματικότητα, αναγκαζόμαστε να διατηρούμε επιφυλάξεις. Μάλιστα, οι εξελίξεις θα μπορούσαν να είναι θετικές και νωρίτερα, το 2028, αν όλα πάνε σύμφωνα με το σχέδιο.
Η Θεσσαλονίκη Εξελίσσεται
Ο Δυτικός Προαστιακός θα είναι βασικό στοιχείο του ενιαίου συγκοινωνιακού συστήματος της Θεσσαλονίκης, με την προοπτική να ενώσει την «αδικημένη» δυτική πλευρά της πόλης με το κέντρο. Στην κατεύθυνση αυτή, η συμπλήρωση των μεταφορικών υποδομών της πόλης και η βελτίωση των δρομολογίων του ΟΑΣΘ θα συμβάλλουν σημαντικά στην αναβάθμιση των μετακινήσεων και στην αύξηση της ποιότητας ζωής των πολιτών, μεταμορφώνοντας τη Θεσσαλονίκη σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη.