Τις δυνατότητες που υπάρχουν αλλά και την ανάγκη για περαιτέρω ανάπτυξη των Ελεύθερων Ζωνών στη χώρα μας, υπογράμμισαν οι ομιλητές της ενότητας «Ζώνες ελεύθερων συναλλαγών και τελωνειακές διαδικασίες: δύο ζωτικά εργαλεία για την ανάπτυξη ενός διεθνούς δικτύου», στο 1ο Southeast Europe Connectivity Forum, που διεξάγεται από σήμερα στη Θεσσαλονίκη (31/10-1/11) .
«Η Θεσσαλονίκη μπορεί να γίνει κέντρο διακίνησης προϊόντων και εξαγωγών προς την Ευρώπη», επισήμανε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Εξαγωγέων-ΣΕΒΕ, Συμεών Διαμαντίδης και αναγνωρίζοντας τα βήματα προόδου που έχουν γίνει στο λιμάνι της πόλης, τόνισε ότι μένουν ακόμη πολλά να γίνουν και υπογράμμισε την ανάγκη να «τρέξουν» ακόμη πιο γρήγορα έργα όπως η επέκταση του 6ου προβλήτα εντός του ΟΛΘ και οι σιδηροδρομικές συνδέσεις.
Επισήμανε, ότι το 2024 αναμένεται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την κατασκευή του Logistic Center στο στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη και σημείωσε ότι η υλοποίησή του μπορεί να καταστήσει την πόλη logistic hub, υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι θα προχωρήσουν και οι σιδηροδρομικές συνδέσεις.
Στο πλαίσιο αυτό εξέφρασε την πεποίθησή του ότι το 2025 η Θεσσαλονίκη μπορεί να γνωρίσει τεράστια ανάπτυξη με τη-μεταξύ άλλων- δημιουργία χιλιάδων νέων θέσεων εργασίας, αρκεί όπως σημείωσε χαρακτηριστικά, να υπάρχει στενή συνεργασία και ομόνοια μεταξύ όλων των εμπλεκομένων, ώστε να αυξηθεί η ταχύτητα της προόδου «που όλοι βλέπουμε ότι σημειώνεται».
Μεταξύ άλλων, ο κ. Διαμαντίδης τόνισε ότι οι εξαγωγές από την Κεντρική Μακεδονία αποτελούν το 15% των εξαγωγών της Ελλάδας και σημείωσε ότι μέχρι το 2027 στόχος είναι οι εξαγωγές να υπερβούν τα 120 δισ. ευρώ.
Πράσινη ανάπτυξη στα τελωνεία και ψηφιοποίηση
Στα πολλαπλά οφέλη της αποθήκευσης των εμπορευμάτων εντός των Ελεύθερων Ζωνών, αναφέρθηκε από την πλευρά του ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Προμηθευτών και Εξαγωγέων Πλοίων, Νίκος Μαυρίκος, επισημαίνοντας ότι στη χώρα μας δεν έχουν αναπτυχθεί, ούτε όμως και ακουστεί όσο θα έπρεπε οι Ελεύθερες Ζώνες.
Μεταξύ άλλων, ο ίδιος αναφέρθηκε στην απόφαση για επέκταση της Ελεύθερης Ζώνης μέσα στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, επισήμανε ότι θα πρέπει «να δούμε τον ειδικό τελωνισμό» και τόνισε ότι «υπάρχουν κλειδιά που δεν εκμεταλλευόμαστε στην Ελλάδα, όπως η διεύρυνση των εξαγωγέα». Επίσης, ο ίδιος έθεσε τον προβληματισμό του για το εμπορικό ισοζύγιο στη χώρα μας, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι «οι εισαγωγές εξακολουθούν να είναι περισσότερες έναντι των εξαγωγών μας». Στο σημείο αυτό, ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ ανέφερε ότι οι «εισαγωγές μειώνονται».
«Η πράσινη ανάπτυξη εντός των τελωνείων αποτελεί το …βήμα μπροστά», είπε χαρακτηριστικά στην τοποθέτησή του ο προϊστάμενος τμήματος Ειδικών Διαδικασιών Διεύθυνση Τιμολογιακών Θεμάτων, Ειδικών Διαδικασιών και Απαλλαγών, Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, Δημήτρης Ντουντουνάκης. Υπενθύμισε ότι η Ελλάδα έχει ειδική νομοθεσία για τις Ελεύθερες Ζώνες και αναφερόμενος στον τελωνιακό κώδικα της ΕΕ, επισήμανε ότι μεταξύ άλλων «μιλά για την ψηφιακή ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ των χωρών-μελών της». Πρόσθεσε μάλιστα ότι, «για την επίτευξη της ψηφιοποίησης στα κοινοτικά τελωνεία, η ΕΕ έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα διαθέσει ένα πολύ μεγάλο κονδύλι».
Υπογραμμίζοντας ότι εντός των Ελεύθερων Ζωνών μπορεί να αναπτύσσεται το υγιές εμπόριο, ο κ. Ντουντουνάκης αναφέρθηκε στα προνόμια διακίνησης ή αποθήκευσης εμπορευμάτων μέσα σε αυτές, λέγοντας μεταξύ άλλων ότι «τα εμπορεύματα που παραδίδονται ή μεταβιβάζονται εντός Ελεύθερων Ζωνών, απαλλάσσονται από ΦΠΑ».
Στο πλαίσιο αυτό και σημειώνοντας την ανάγκη περαιτέρω ανάπτυξης των Ελευθέρων Ζωνών μέσα στα λιμάνια στη χώρα μας, ο κ. Ντουντουνάκης αναφέρθηκε στην επόμενη ημέρα για τα Ελληνικά τελωνεία, τονίζοντας βέβαια ότι τα πρώτα βήματα έχουν ήδη γίνει.
Χαρακτηριστικά είπε, ότι «δίνουμε βαρύτητα στην πλήρη ψηφιοποίηση των διαδικασιών και στην απλοποίησή τους, ενώ επενδύουμε σημαντικά και στην ασφάλεια, τόσο σε ό,τι αφορά την διακίνηση εμπορευμάτων, όσο και τους ελέγχους». Σημείωσε δε, ότι «η μείωση των χρόνων αποτελεί προτεραιότητά μας ώστε να τρέχουν με μεγάλη ταχύτητα οι εξαγωγές», και μεταξύ άλλων σημείωσε ότι η διαλειτουργικότητα είναι υψίστης σημασίας και πρέπει να προχωρήσει, αφού «το εμπόριο δεν μπορεί να περιμένει».