www.thessalonikinews.gr
ΚΟΣΜΟΣΟΙΚΟΝΟΜΙΑΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ναυτιλία και Πράσινη Ενέργεια: Η Αναδυόμενη Δύναμη των Πλοίων Με Εναλλακτικά Καύσιμα

Eb60adf56802ad9b684b030ff6301772
Κοινοποίηση

Πλοία – γίγαντες με πράσινη ενέργεια: Η νέα ρότα της ναυτιλίας σε ένα νέο κόσμο

Παρά τη μικρή κάμψη στον αριθμό των νέων παραγγελιών, το πρώτο εξάμηνο του 2025 καταγράφεται εντυπωσιακή αύξηση 78% στη συνολική χωρητικότητα (GT) των πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του νορβηγικού νηογνώμονα DNV. Αυτή η εξέλιξη αποτυπώνει τη μετατόπιση κεφαλαίων προς τη ναυτιλία χαμηλών εκπομπών και την ενίσχυση της στρατηγικής των πλοιοκτητών για συμμόρφωση με τους διεθνείς περιβαλλοντικούς στόχους.

Κατά την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουνίου 2025, παραγγέλθηκαν 151 πλοία με εναλλακτικά καύσιμα, έναντι 179 την αντίστοιχη περίοδο του 2024. Παρά τη μείωση σε απόλυτο αριθμό πλοίων, η συνολική χωρητικότητα (GT) εκτοξεύθηκε, φθάνοντας τα 19,8 εκατομμύρια GT, καταγράφοντας ετήσια αύξηση της τάξης του 78%. Αυτή η θεαματική άνοδος αποδίδεται κυρίως στην εκρηκτική δραστηριότητα στον τομέα των containerships, με επενδύσεις σε πλοία μεγαλύτερου μεγέθους και προηγμένης τεχνολογίας.

Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνει ότι τα πλοία με εναλλακτικά καύσιμα, όπως το LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο), η μεθανόλη, η αμμωνία και το υδρογόνο, παύουν πλέον να αποτελούν μια καινοτομία περιορισμένου βεληνεκούς και αναδεικνύονται σε καθοριστική επιλογή για το μέλλον της ναυτιλίας. Το LNG διατηρεί την πρωτοκαθεδρία το πρώτο εξάμηνο του 2025, με 87 νέες παραγγελίες (συνολικού GT 14,2 εκατ.), εκ των οποίων τα 81 αφορούν πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Σύμφωνα με το DNV, σημαντική δυναμική καταγράφει και η μεθανόλη, με 40 παραγγελίες (4,6 εκατ. GT), καλύπτοντας ευρύ φάσμα τύπων πλοίων: από εμπορευματοκιβωτιοφόρα έως RoPax και δεξαμενόπλοια. Παρά το γεγονός ότι παραμένουν σε πειραματικό στάδιο, η αμμωνία και το υδρογόνο συνεχίζουν να προσελκύουν επενδυτικό ενδιαφέρον, ενισχύοντας την εικόνα μακροπρόθεσμης εμπιστοσύνης στα συγκεκριμένα καύσιμα. Στο πρώτο εξάμηνο του 2025, προστέθηκαν στο βιβλίο παραγγελιών τρία πλοία καύσης αμμωνίας (37.000 GT) και τέσσερα πλοία καύσης υδρογόνου (114.000 GT).

Όπως αναφέρουν αναλυτές της αγοράς, η στροφή των πλοιοκτητών προς πλοία μεγαλύτερης χωρητικότητας με χρήση εναλλακτικών καυσίμων δεν είναι απλώς μια περιβαλλοντική επιλογή, αλλά μια καλά μελετημένη οικονομική και επιχειρησιακή στρατηγική. «Βλέπουμε μια ευρύτερη αλλαγή να επικρατεί σε ολόκληρη τη βιομηχανία. Η ενεργειακή μετάβαση δεν καθοδηγείται πλέον μόνο από τους πρωτοπόρους, αλλά διαμορφώνεται από ένα δεύτερο κύμα πλοιοκτητών που ενσωματώνουν τα εναλλακτικά καύσιμα και τεχνολογίες στις βασικές στρατηγικές τους», σχολίασε ο Knut Ørbeck-Nilssen, Διευθύνων Σύμβουλος ναυτιλίας του DNV.

Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται σε φάση στρατηγικής αναπροσαρμογής καθώς πλησιάζει η εφαρμογή των νέων κανονισμών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) για την απανθρακοποίηση, με αναμενόμενη επιτάχυνση των αποφάσεων. Αυτό υπογραμμίζει ο Ιάσονας Στεφανάτος, Παγκόσμιος Διευθυντής Απανθρακοποίησης του DNV, επισημαίνοντας ότι η αγορά αναδύεται ενεργά. «Δεν βλέπουμε επιβράδυνση της φιλοδοξίας, αλλά μια πιο μετρημένη και στρατηγική προσέγγιση, που εξισορροπεί την ανάγκη ευελιξίας και κανονιστικής συμμόρφωσης», δήλωσε ο κ. Στεφανάτος.

Η Στρατηγική του Μεγαλύτερου Μεγέθους

Παρά το υψηλότερο αρχικό κόστος επένδυσης, τα μεγάλα πλοία που κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα αναδεικνύονται σε κυρίαρχη επιλογή για τους πλοιοκτήτες, οι οποίοι επιθυμούν να θωρακίσουν τις δραστηριότητές τους απέναντι στις αυστηρές περιβαλλοντικές απαιτήσεις και τις μεταβαλλόμενες συνθήκες στην αγορά. Αυτή η επιλογή δεν βασίζεται μόνο σε περιβαλλοντικά κριτήρια, αλλά φέρει ξεκάθαρα επιχειρηματικά πλεονεκτήματα, προσφέροντας οικονομίες κλίμακας και μειώνοντας το κόστος μεταφοράς ανά μονάδα.

Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό όταν οι τιμές των καυσίμων είναι υψηλές, καθώς η αυξημένη αποδοτικότητα καθιστά πιο εφικτή την απορρόφηση του κόστους. Επίσης, τα μεγάλα πλοία παρέχουν επαρκή χώρο για την ενσωμάτωση των απαιτούμενων τεχνολογιών καύσης, χωρίς να περιορίζεται η χωρητικότητα. Αυτή η σχεδιαστική ευελιξία τα καθιστά ιδανικά για την εφαρμογή προηγμένων πράσινων τεχνολογιών.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, οι πλοιοκτήτες προνοούν για τη συμμόρφωση με το αυστηρό θεσμικό πλαίσιο που επιβάλλουν οι κανονισμοί του IMO και άλλων διεθνών οργανισμών. Η στρατηγική τους επιλογή για πλοία με εναλλακτικά καύσιμα είναι καθοριστική, ειδικά για τις παγκόσμιες μεταφορές μεγάλων αποστάσεων, όπου η χωρητικότητα και η ενεργειακή αποδοτικότητα διασφαλίζουν τη βιωσιμότητα των διαδρομών.

Δεδομένου ότι οι πιέσεις από την αγορά αυξάνονται, οι πλοιοκτήτες αναζητούν συνεργασίες με εκείνους που διαθέτουν «πράσινο» στόλο, καθώς αυτό το βήμα τους καθιστά πιο ελκυστικούς για μακροχρόνιες ναυλώσεις, διασφαλίζοντας σταθερά έσοδα και βελτιώνοντας την απόδοση της επένδυσης. Σημαντική είναι η προσαρμογή της ναυτιλίας στις αναδυόμενες τάσεις, οι οποίες ενισχύουν τη βιωσιμότητα και την καινοτομία στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ

Θεσσαλονίκη: Έχει καλυφθεί η πλειονότητα των κενών θέσεων εκπαιδευτικών στην Κ. Μακεδονία δηλώνει ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης

diktio diktio

Πολιτικές Αντεγκλήσεις για την Προανακριτική Πρόταση της ΝΔ: Αντιδράσεις από την Αντιπολίτευση

user 3

Υπογραφή Σύμβασης για την Υλοποίηση του Προγράμματος Θώραξ

user 3