Δικογραφία για Τέμπη: Εξελίξεις σε Σημαντικές Υποθέσεις
Ένα ιδιαίτερα σοβαρό κακούργημα, το οποίο, εφόσον οι κατηγορίες επιβεβαιωθούν, ενδέχεται να οδηγήσει σε δικαστική διερεύνηση εξαιρετικά σοβαρών ποινικών συνεπειών, περιγράφεται στη δικογραφία που έχει διαβιβαστεί στη Βουλή για τους πρώην υπουργούς Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη και Κώστα Αχ. Καραμανλή. Ενώ για τον υπουργό του ΣΥΡΙΖΑ το αδίκημα φαίνεται να έχει παραγραφεί, το ίδιο δεν συμβαίνει για τον υπουργό της Νέας Δημοκρατίας. Παρά τις νομικές εκτιμήσεις που υποδεικνύουν ότι η αποσβεστική προθεσμία λήγει τον Οκτώβριο, η συνταγματική πρόβλεψη του 2019 για κοινή παραγραφή (15-20 χρόνια για τα κακουργήματα) παραμένει σε ισχύ, πρόσφατα ενισχυμένη και από εφαρμοστικό νόμο από την κυβέρνηση.
Δικογραφία και Διαδικασία
Η δικογραφία, η οποία εξετάζεται για τους δύο πρώην υπουργούς, έχει ήδη διαβιβαστεί στη Βουλή και αναμένεται να παρουσιαστεί στην ολομέλεια την ερχόμενη Τετάρτη. Η διαβίβαση έγινε άμεσα από την εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Γεωργία Αδειλίνη, στον υπουργό Δικαιοσύνης, Γιώργο Φλωρίδη, και αφορά τις διατάξεις του άρθρου 86 παρ.1, 2 του Συντάγματος, καθώς και του Ν. 3126/2003 “περί ποινικής ευθύνης Υπουργών”.
Ο ανακριτής της υπόθεσης, κ. Μπακαΐμης, σύμφωνα με τον νόμο περί ευθύνης υπουργών, δεν εκφέρει γνώμη για την αξιολόγηση του αποδεικτικού υλικού. Παρά τις επιφυλάξεις αυτές, ανώτατοι δικαστικοί κύκλοι επισημαίνουν ότι υπάρχει τουλάχιστον ένα αδίκημα που αναδεικνύεται, αυτό της διατάραξης ασφάλειας σιδηροδρόμου σε βαθμό κακουργήματος, το οποίο, αν αποδοθεί και κριθεί από τη Δικαιοσύνη, μπορεί να επισύρει ακόμα και ποινές χρόνου φυλάκισης έως και ισόβια κάθειρξη, ιδιαίτερα εφόσον έχει προκληθεί θανατηφόρο αποτέλεσμα.
Σύμφωνα με την αναφορά της εισαγγελέως του Αρείου Πάγου, αναφέρεται: “Σας υποβάλλουμε, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 86 παρ.1,2 του Συντάγματος και του Ν. 3126/2003, έγγραφο που διαβιβάστηκε από τον Εφέτη Ανακριτή (Λάρισας) της υπόθεσης των Τεμπών Σωτήριο Μπακαΐμη, με το σύνολο της σχηματισθείσας δικογραφίας μέχρι σήμερα”.
Απολογίες και Πιθανές Εξελίξεις
Κομβικής σημασίας για την πορεία της υπόθεσης είναι οι απολογίες των δύο κατηγορουμένων προϊσταμένων των γενικών διευθύνσεων του Υπουργείου Μεταφορών, οι οποίες έλαβαν χώρα πρόσφατα. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι ίδιοι προσκόμισαν έγγραφα στον ανακριτή, τα οποία αποδεικνύουν ότι η πολιτική ηγεσία γνώριζε τα προβλήματα στο σιδηροδρομικό δίκτυο και τους σημαντικούς κινδύνους για την ασφάλεια των επιβατών.
Οι προϊστάμενοι των γενικών διευθύνσεων Μεταφορών και Σιδηροδρομικών Μεταφορών απολογήθηκαν σε σχέση με το κακούργημα της διατάραξης ασφάλειας συγκοινωνιών. Το πρώτο έγγραφο που κατατέθηκε στην ανακριτική διαδικασία είχε εκδοθεί στις 10/09/2021 και αφορούσε τη χρηματοδότηση και τη λειτουργία του Διαχειριστή Σιδηροδρομικής Υποδομής, ενώ το δεύτερο (ΕΠΕΙΓΟΝ) εστάλη στις 21/09/2021 και προειδοποιούσε για την υποχρηματοδότηση του ΟΣΕ. Ο Γενικός Διευθυντής Μεταφορών, έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου, επισημαίνοντας τις σοβαρές ελλείψεις προσωπικού και τη μη ασφαλή λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου, γεγονός που κατά τα λεγόμενά του οδηγούσε σε πιθανές συνέπειες και ατυχήματα.
Αυτή η υποθέσεις αναδεικνύει την ανάγκη για σωστή διαχείριση και ασφάλεια στα δημόσια συγκοινωνιακά δίκτυα της χώρας, που επηρεάζει τη ζωή χιλιάδων επιβατών καθημερινά. Η διαδικασία αυτή αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους πολίτες, οι οποίοι αναμένουν απαντήσεις και ευθύνες από την πολιτική ηγεσία που έχουν επιλεγεί να διασφαλίσουν την ασφάλεια στη μεταφορά των πολιτών.