Ανησυχία για την Ασφάλεια στους Σιδηροδρόμους
Η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ επισημαίνει τους «τεράστιους κινδύνους που αντιμετωπίζουν οι επιβάτες και οι εργαζόμενοι λόγω της εφαρμογής των κατευθύνσεων της ΕΕ για τη μεταφορά πολεμικών και εμπορευματικών φορτίων στον σιδηρόδρομο. Η προειδοποίηση αυτή έγινε με σχετική ερώτηση που υπέβαλαν οι ευρωβουλευτές του ΚΚΕ, Κώστας Παπαδάκης και Λευτέρης Νικολάου-Αλαβάνος, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΚΚΕ, ο στόχος της ΕΕ να καταστήσει τις σιδηροδρομικές μεταφορές εμπορευμάτων ταχύτερες και μεγαλύτερης χωρητικότητας, μαζί με την έλλειψη επαρκών συστημάτων ασφαλείας, δημιουργεί μια εκρηκτική κατάσταση. Το 2024, η τροποποίηση του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 913/2010 σε συνδυασμό με αυτήν την έλλειψη, εγγυάται τη δημιουργία κινδύνων για νέα ατυχήματα, με σοβαρές συνέπειες για την ασφάλεια επιβατών, εργαζομένων και κατοίκων.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η κατάσταση αυτή επιδεινώνεται, καθώς τα σιδηροδρομικά ατυχήματα στην ΕΕ έχουν αυξηθεί κατά 23% από το 2021 έως το 2023, με 1.567 θανάτους μόνο το 2023. Από το 2021, μόλις το 14% του σιδηροδρομικού δικτύου έχει σύγχρονα συστήματα ασφαλείας. Οι ευθύνες αυτές προκύπτουν από την πολιτική απελευθέρωσης που ακολουθούν η ΕΕ και οι κυβερνήσεις, η οποία επικεντρώνεται στην ενίσχυση της κερδοφορίας των επιχειρήσεων εις βάρος της ασφάλειας και των αναγκών των επιβατών.
Ανησυχία προκαλούν οι μεταφορές “αδήλωτων” φορτίων και επικίνδυνων υλικών, για τα οποία οι υπεύθυνοι δεν αναλαμβάνουν ποτέ ευθύνες, όπως καταδεικνύουν ποικιλία δημοσιευμάτων του Τύπου. Επιπλέον, η εξυπηρέτηση ιμπεριαλιστικών πολεμικών σχεδίων στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή, καθώς και η εντατική πολεμική προετοιμασία στο πλαίσιο της «Στρατιωτικής Κινητικότητας» της ΕΕ, μετατρέπουν τον σιδηρόδρομο σε κρίσιμο κρίκο της αλυσίδας μεταφορών για τον ΝΑΤΟ και την ΕΕ.
Αυξημένοι Κίνδυνοι και Ελλείψεις Ασφάλειας
Τα αίτια που οδήγησαν στο τραγικό σιδηροδρομικό ατύχημα στα Τέμπη παραμένουν ακόμη αναπάντητα, γεγονός που προκαλεί αγανάκτηση στον ελληνικό λαό, όπως καταδείχτηκε από τις μαζικές απεργιακές κινητοποιήσεις της 28ης Φεβρουαρίου. Οι απαντήσεις της κυβέρνησης της ΝΔ σχετικά με τις μεταφορές των ΝΑΤΟϊκών φορτίων είναι ασαφείς και δημιουργούν περισσότερα ερωτήματα, απαντώντας ότι είτε “δεν γνωρίζει” είτε αναβάλει τις ευθύνες ανάμεσα στα υπουργεία.
Η σιωπή των άλλων αστικών κομμάτων αναφορικά με τα πολεμικά σχέδια της ΕΕ και του ΝΑΤΟ, καθώς και η στρατηγική απελευθέρωσης των σιδηροδρόμων, αναδεικνύει μια ανησυχητική συνεννόηση με την κυβέρνηση. Προκλητική είναι η δήλωση του κυβερνητικού εκπροσώπου για «τήρηση των προδιαγραφών ασφαλείας», δεδομένης της αύξησης της ναύλωσης αμαξοστοιχιών με στρατιωτικά φορτία, που ενδέχεται να μειώσει τη συχνότητα των επιβατικών δρομολογίων και να επηρεάσει αρνητικά τις συνθήκες ασφάλειας.
Οι εργαζόμενοι και οι μαζικοί φορείς από διάφορες περιοχές, όπως το Λαύριο και η Αλεξανδρούπολη, που έχουν καταγγείλει και σταματήσει τέτοιες μεταφορές, αναγνωρίζουν τον υψηλό κίνδυνο που αυτές ενέχουν. Καμία προδιαγραφή ασφαλείας δεν τηρήθηκε, με αποτέλεσμα οι πόλεις να είναι εκτεθειμένες σε ένα πιθανό ατύχημα μεγάλης κλίμακας.
Ερωτήματα Προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Βάσει των ανωτέρω, οι ευρωβουλευτές του ΚΚΕ υπέβαλαν σημαντικά ερωτήματα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Αναρωτιούνται πώς η Επιτροπή κρίνει ότι οι σιδηροδρομικές υποδομές χρησιμοποιούνται για μεταφορά επικίνδυνων ΝΑΤΟϊκών υλικών, θέτοντας σε κίνδυνο τις ζωές επιβατών και εργαζομένων, όταν δεν τηρούνται οι προδιαγραφές ασφαλείας. Αξιοσημείωτη είναι η αναφορά στην αυξημένη κίνηση σιδηροδρομικών φορτίων με επικίνδυνα υλικά χωρίς τα απαραίτητα συστήματα εγγύησης, υπό τις κατευθύνσεις της ΕΕ για ταχεία και αποτελεσματική μεταφορά, που ενδέχεται να προκαλέσουν περαιτέρω κινδύνους για τους πολίτες.